سریال ساز ها بدانند؛ ایران فقط تهران نیست!
تاریخ انتشار: ۶ فروردین ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۴۰۲۵۶۲
سال های سال سریال های ایرانی در آپارتمان های محدود و لوکیشن های تکراری شهر تهران ساخته می شد و به ندرت دیده می شد که تهیه کننده و کارگردانی تصمیم بگیرد قصه اش را خارج از پایتخت کلیک بزند و البته این مسئله دلایل متفاوتی داشت که در این گزارش بررسی می کنیم.
به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا؛ یکی از راه های نمایش مراکز مختلف کشور و به تصویر کشیدن قاب های زیبای ایرانی نمایش آن در دل سریال هایی است که اصولا به دیدن قاب های تکراری در آن ها عادت کرده ایم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در سالی که گذشت شاهد این بودیم که سریال «بوتیمار» با علیرضا نجف زاده به شمال رفت، آرش معیریان در همدان سریال می سازد و تجاربی این چنین که همگی محصول تفکر فاصله گرفتن از پایتخت است.
تولید سریال در مراکز استانها و شهرستان ها از چند جنبه قابل بررسی است: نکته اول این است که اصولا فاصله گرفتن از پایتخت میتواند در نمایش تصاویر بکر در سریال ها موثر باشد و به نوعی خارج شدن از لوکیشن های تکراری پایتخت کمک می کند تا شاهد حضور بازیگران جدید نیز در آثار نمایشی سیما باشیم اصولا چهرههای با استعدادی در مراکز استان ها فعالیت دارند که فرصت دیده شدن ندارند با تعدادی از کارشناسان رسانه موضوع را بررسی می کنیم.
علیرضا سبط احمدی: سریال ایلدا پستی و بلندیهای زیادی داشت/ درخواست دستمزد بالا توسط بازیگران یکی از معایب کار در شهرستان است!/ تولید اثر در خارج از پایتخت کار سخت و پیچیده ای است!
علیرضا سبط احمدی، تهیه کننده تلویزیون، در خصوص شرایط سخت سریال سازی در خارج از شهر تهران با وجود ویروس منحوس کرونا به خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: ساخت فیلم در شهرستان ها مشکلات خاصی همچون اقامت، غذای مناسب، انتقال بازیگران به خارج از شهر تهران را دارا است که تهیه کننده یا کارگردانان در طول ساخت یک فیلم با آن رو به رو می شوند.
این تهیه کننده با اشاره به خستگی و سخت بودن سریالی که به تازگی در خارج از پایتخت ساخته است عنوان کرد: سریال ایلدا که به تازگی در رسانه ملی پخش می شود با پستی و بلندی های زیادی همراه بود به طوری که ما با کادر بازیگری و عوامل پشت صحنه که حدودا به 250 نفر می رسید توانستیم قسمت هایی از این سریال را در ارتفاعات کوه های لرستان با سرما و گرمای شدید ساخته و روی آنتن ببریم.
احمدی در ادامه افزود: به طور کل ساخت فیلم و سریال و کنترل گروه با تعداد زیاد در خارج از پایتخت کار سخت و طاقت فرسایی است و بهخصوص که باید در ساخت یک سری از سریالها از حرفه خاصی استفاده شود و داشتن بدلکار برای کنترل این مسائل به شدت ضروری و واجب است و این موضوع کار را بالطبع سخت می کند.
تهیه کننده سریال ایلدا عنوان کرد: امروزه با گسترش شیوع ویروس کرونا اتفاق نادری در دنیا رخ داده و فعالیت های اقتصادی، فرهنگی، هنری، تجاری تحت تاثیر قرار گرفته است درواقع به همان نسبت که بخش فرهنگی آسیب دیده بخش تجاری و اقتصادی به یک اندازه آسیب پذیر بوده اند ولی به طور کلی با شرایط پیش آمده از ویروس کرونا مراقبت از کار و گروه در یک طرف ماجرا و مراقبت های پزشکی و انجام دادن تست های مربوطه در بخش دیگر قرار می گیرد و این مسئله کار را به شدت سخت تر کرده است و در کنار آن مراقبت های دیگری از جمله حفظ پروتکل های بهداشتی و تهیه ظروف یک بار مصرف برای سرو غذا باعث شده هزینه ها چند برابر شود.
او تصریح کرد: ساخت سریال ایلدا با مشکلات زیادی همراه بود اولین مشکل حفظ پروتکل های بهداشتی بود که باعث می شد افراد کمتری نسبت به ظرفیت وسایل نقلیه جا به جا شوند و دومین مسئله اینگونه بود که شرایط اقامتی ایجاب می کرد تعداد بیشتری هتل و اتاق گرفته شود تا امکانات بهتری برای عوامل گروه برقرار شود و این مسائل کار را سخت کرده بود اما به هرحال توانستیم با مردمان شریف و مکان مناسب و خوش منظره این کار را به سرانجام برسانیم و فکر می کنم این اثر مخاطب زیادی داشته باشد.
سبط احمدی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی گروه و عوامل مربوط به سریال سازی برای ساخت یک مجموعه تلویزیونی به خارج از شهرتهران سفر می کنند همه اعضای گروه به طور کل در اختیار تهیه کننده و پروژه هستند و نباید دغدغه ای جز کار داشته باشند این بازیگران باید از صبح زود تا شب مشغول کار باشند درواقع زمانی که ما عده و گروهی را به شهرستان می بریم باید شرایط روحی و روانی، شرایط اقامتی، تغذیه و غذا، شرایط بهداشتی و پزشکی، شرایط اقتصادی و دوری و دلتنگی که از خانواده برای افراد به وجود می آید را در نظر بگیریم تا بتوانیم اثر را به خوبی به سرانجام برسانیم ولی کار در شهرستان مزایایی از جمله گرد هم بودن و دغدغه ای جز کار نداشتن را برای گروه دارد ولی در کناراین مزایا معایبی نیز وجود دارد که یکی از آن ها درخواست دستمزد بالا برای بازی در خارج از شهر تهران است که این امر شرایط را برای تهیه کننده سخت می کند در مجموع تولید اثر در خارج از پایتخت کار سخت تر و پیچیده تر و پر مسئله تری است چون در طول کار مسئولیت سلامت و مراقبت از گروه با تیم تهیه کننده و تولید است و این مسئله کار را به مراتب سخت می کند
محسن علی اکبری: سریال سازی خارج از تهران تا 50 درصد سرعت کار را بالا می برد/ آلودگی صوتی در شهرستان کم است!
محسن علی اکبری، تهیه کننده سریال مریم مقدس، در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا گفت: یکی از مشکلات ناشی از ساخت سریال در شهرستان ها عدم نیامدن هنرمندان بومی به تهران است که به دلایل مختلفی همچون نداشتن جای خواب، نبود ایاب و ذهاب و فاصله افتادن با خانواده امکان آمدن به تهران را ندارند.
او افزود: یکی از دلایلی که تهیه کنندگان تمایل به ساخت فیلم یا سریال در شهرستان ها را دارند استفاده از هنرمندان مربوط به آن خطه است تا بعدا از این طریق بتوانند آن هارا به جامعه هنری معرفی کنند، دومین نکته این است که وقتی در شهرستان ها سریال یا فیلمی به ساخت می رسد کل اعضای گروه باید در هتل یا مهمان سرا ها در یک نقطه تجمیع شوند تا اگر کارگردان به هرکدام از بازیگران احتیاج داشت در اسرع وقت تیم مربوطه را در کار حاضر کند، درواقع این نوع برنامه ریزی بهترین موقعیت را برای تیم و عوامل پشت صحنه ایجاد می کند.
علی اکبری در پایان خاطرنشان کرد: سریال سازی در شهرستان و خارج از شهر تهران حدودا 50 درصد به کار سرعت عمل می بخشد و از طرف دیگر مزاحمت های متعدد تهران از جمله مزاحمت های صوتی که با صدای ماشین و موتور همراه است در دسترس نیست و این مسئله ریتم و سرعت کار را به شدت بالا می برد و این موضوع حداقل 50 درصد رشد کیفی و کمی را به دنبال دارد
علی لدنی: کارکردن در شهرستان خیلی هم مفید نیست
علی لدنی، تهیه کننده تلویزیون، در گفتوگو با خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا در خصوص مزایا و معایب تولید و ساخت فیلم در شهرستان ها و خارج از پایتخت گفت: به نظر می رسد کارکردن در شهرستان خیلی هم راحت نیست به هرحال تولید اثر در شهرستان مزایایی هم دارد و اگر موضوع بومی نباشد بیشتر هزینه ها افزایش پیدا می کند مگر اینکه داستان و فضا با موقعیت و لوکیشن مرتبط باشد و در این شرایط گروه مجبور هستند در شهرستان کار کنند.
این تهیه کننده معتقد است: وقتی که داستان یک پروژه در کوه و جنگل می گذرد یا مسیر روایت داستان به کوه و جنگل و کویر برسد به اجبار بایستی گروه تصویر برداری عازم لوکیشن های خارج از پایتخت شود. در این شرایط باید گفت جذابیت های لوکیشن پروژه هارا به خارج از تهران می کشاند.در بحث اقتصادی مسلما هزینه ها افزایش پیدا خواهد کرد چرا که اسکان گروه، پذیرایی و... در این شرایط بر پروژه مترتب خواهد بود.
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: پایتخت شهرستان پروژه کارگردان تهیه کننده علی لدنی مخاطب سریال سازی علیرضا سبط احمدی محسن علی اکبری خارج از شهر تهران خارج از پایتخت شهرستان ها سریال ایلدا سریال سازی تهیه کننده ساخت فیلم سریال ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۴۰۲۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
توضیحات زاکانی درباره پرداخت ودیعه به برخی از مدیران شهری
به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، علیرضا زاکانی؛ شهردار تهران درباره حواشی لیست منتشر شده از تخصیص وام به مدیران شهرداری برای مسکن گفت: سازمانها و مجموعههای مختلف خانه سازمانی برای استقرار مدیران خود دارند اما شهرداری تهران فاقد خانه سازمانی برای مدیران است. به همین جهت در دورههای قبلی املاک شهر را به ثمن بخس و بعضاً با تخفیف 50 درصدی به مدیران میدادند و این اتفاق مصداق کامل بیعدالتی بود.
بیشتر بخوانید: واکنش چمران به ودیعه میلیاردی به برخی مدیران شهرداری تهرانوی با بیان اینکه لازم است برای برخی از مدیران شهرداری که از شهرستان به تهران میآیند مسکن تهیه شود، افزود: در این دوره ما به جای آنکه برخی از زمینها و املاک شهرداری را در اختیار مدیران قرار دهیم به آنان وام با درصد سود بانکی دادیم. برای پیشبرد این کار مقدمتاً به مدیران ودیعه دادیم و سپس آن را تبدیل به وام کردیم. آنان نیز قسطهای این وام را پرداخت میکنند.
شهردار تهران در پایان تاکید کرد: اختصاص برخی از املاک و خانهها به مدیران شهرداری که در دورههای پیشین صورت میگرفت امری ناعادلانه بود اما ما به این سمت نرفتیم و سعی کردیم به جای این کار برای مدیران شاغل در شهرداری که فاقد مسکن بودند وام با بهره بانکی تهیه کنیم اما متاسفانه این موضوع با بیانصافی در رسانه منعکس شد. در حالی که واقعیت چیز دیگری بود.
انتهای پیام/
کد خبر: 1229903 برچسبها علیرضا زاکانی